2 - GONE FAR AWAY

Previously: Jag blundar i några sekunder när jag verkligen inser vad jag är på väg att göra.
Jag startar bilen för att inte ångra mig och börjar backa bakåt. Precis som jag väntat börjar garageluckan öppnas på grund av en sensor som sitter i taket. Smidigt kör jag ut från uppfarten och ut på gatan. Det stora huset försvinner från min syn och även alla dem andra husen på gatan. Precis som mitt gamla liv, för nu börjar en ny start.

Utmattat slänger jag mig på sängen i det sunkiga motellrummet. Sängens fjädrar låter under mig och det känns som om sängen kommer gå sönder.
Efter att ha kört i flera timmar och det hunnit bli mörkt hade jag bestämt mig för att hitta ett motell, något jag gjort efter några kilometer vilket leder till vart jag är nu. Aldrig har jag trott att köra bil i flera timmar kan vara så utmattande.
Det sunkiga rummet jag fått luktar gammalt, och nästan lite ruttet. Gardinerna som hänger för det lilla fönstret är mörkgröna med blommönster på, och dem är riktigt trista. Lakanen i sängen är urtvättade och luktar unket. Jag vågar inte ens föreställa mig hur det ser ut i badrummet, än mindre gå in dit även fast jag behöver en dusch för att fräscha upp mig.
Jag ignorerar känslan av att jag känner mig smutsig och reser istället på mig för att byta om till något mer skönare att sova i. Jag slänger av mig jeansen och linnet jag har på mig och istället sätter jag på mig Jaces t-shirt jag snott med mig. De är nog enda sättet att somna idag.
Tanken av min bror får mig även att tänka på mamma och pappa som säkert här hemma vid det här laget. Men dem antar nog att jag sover och kommer inte märka att jag är försvunnen förrän dem vaknar.
Trött lägger jag mig ner med huvudet på kudden och kroppen under täcket. Trots att jag är så trött kan jag inte sova. Min rumpa gör ont efter att ha suttit i det obekväma sätet.
Precis när jag är på väg att somna låter min mage högt. Jag försöker ignorera hungern, men tillslut går det inte så jag är tvungen att resa mig upp för att gå fram till min väska och leta reda på något att äta. Det enda jag har packat ner är choklad, något min mage verkar nöja sig med.
Jag går tillbaka till sängen, den här gången mätt, men tyvärr inte trött. Jag lägger mig ändå i sängen och sluter ögonen, något som fungerar eftersom att jag somnar en stund senare.

Jag vaknar av en solstråle som träffar mitt ansikte. Jag slår upp ögonen, förväntandes att jag ska vakna upp i min mjuka säng, men istället ligger jag i något mycket obekvämare.
Jag tittar mig runt i rummet och kommer ihåg gårdagen. Det var inte en dröm.
Sakta sätter jag mig upp i sängen som genast låter under mig och försöker vänja mina ögon med ljuset.
Jag stönar och gnuggar ögonen med mina händer innan jag reser mig upp för att ta en dusch i badrummet. Badrummet är inte jätte sunkigt, men inte heller det fräschaste.
Det finns sprickor på kaklet som leder upp till taket och fortsätter där. Spegeln ovanför handfatet ser gammal ut och är brun på kanterna. Toaletten är gulaktig och duschen är rostig.
Jag suckar men tar ändå av mig kläderna jag sov i och kollar så att det finns en handduk innan jag hoppar in i duschen.
Så fort den varma strålen träffar min kropp slappnar jag av och min kropp blir genast varmare. Jag skyndar mig med duschen eftersom att man aldrig vet när vattnet tar slut på det här stället. Klar med duschen kliver jag ut och virar en handduk runt min kropp. Tyvärr finns det bara en, så jag kan inte använda en till bara håret.
Jag letar upp min mobil från väskan och kollar klockan eftersom att det inte finns en annan i rummet. Klockan är bara 06.08, vilket betyder att jag inte sovit i så många timmar. Men jag känner mig ändå rätt så utvilad, trots att sängen var väldigt obekväm.
Jag måste fortsätta på min resa, vart jag nu ska. Vi får se vart vägarna leder mig.
Jag hänger min väska över axeln och tittar inte ens en sista gång i rummet innan jag lämnar det. Jag lämnar mina nycklar till den sura gubben som står i receptionen och går sedan ut till parkeringen. Väl där lägger jag in väskan jag hade med mig in till motellet i baksätet, med den andra och hoppar in i förarsätet. Jag stoppar in nyckeln i tändningen och vrider om. Bilen startar med ett brummande, och inte långt där efter är jag ute på vägen.


Tredje persons perspektiv:
”Maddison!”  Miranda Martinez’ röst ekar genom det stora huset när hon ropar på sin dotter. Hon får inget svar, men varför skulle hon få det nu om hon inte fick det dem fem tidigare gånger hon ropade. Helt omedveten om att hennes dotter inte finner sig i huset börjar hon gå mot Maddisons rum för att hämta henne. Hon hinner inte långt innan ytterdörren öppnas och in kommer Jace med en bultande huvudvärk från gårdagens festande. Miranda ler mot sin son när hon ser honom. 

”Jace, kan du väcka din syster?” Han nickar trots att han inte är ett dugg sugen på det, men han vet bättre än att säga emot sin mor. 
Med händerna på huvudet i ett försök att stoppa den bultande smärtan innanför hans skallben går han till sin systers rum och får en förvånad syn när han inte hittar sin syster Maddison sovande i hennes säng som han förväntat sig. Han lyssnar efter ljud från duschen i fall att hon kanske duschar, något hon brukar göra på mornarna. Inte ett ljud hörs därifrån, så han kliver istället fram till badrummet och öppnar dörren bara för att försäkra sig om att hon verkligen inte är där. Tomt. 
Förvirrat kliver han ut från hennes rum och tycker att det ser ovanligt tomt ut, men lägger inte mer tanke på det. Han går in i sitt rum för att ringa sin syster, hon kanske försvann till en kompis igår kväll, tänker han. Han lägger sig ner i sängen och är på väg att ringa Maddison när han hör något som prasslar under sig. Han sätter sig överraskat upp och lyfter på både täcket och kuddarna. Under ena kudden hittar han ett kuvert där det prydligt står hans namn på med hans systers handstil. 
Försiktigt tar Jace upp det och öppnar varsamt det vita kuvertet. Han ta upp ett brev, och vecklar ut det för att sedan läsa det två sidor långa brevet.

Miranda nynnar glatt på en låt som fastnat i hennes hjärna när hon steker pannkakor till frukost. Hon tar bort den gyllenbruna pannkakan från stekpannan för att sedan hälla i mer smet. Det fräser i pannan när smeten nuddar den heta ytan, och en ljuvlig doft sprider sig i huset.
Joseph sitter som vanligt och läser morgontidningen medan han smuttar på sitt varma kaffe hans fru vänligt gjort åt honom. Ingen av dem är medvetna om att deras kära dotter inte längre bor i detta hus, och att hon är helt försvunnen.
Miranda lägger upp den sista pannkakan på tallriken och stänger sedan av plattan. Hon ställer fram tallriken på bordet och ler mot sin make hon älskar så omänskligt mycket trots smärtan han orsakat henne. Han ler halvt tillbaka innan han fortsätter titta ner i tidningen som tydligen är väldigt spännande.
Joseph tar en pannkaka med händerna och äter den utan något på. Miranda säger inte åt honom, även fast hon tycker det är väldigt ohövligt.
Hon börjar styra stegen mot sovrummet för att byta sin tröja hon lyckats få smet på. Miranda drar av sig sin blommiga tröja och öppnar en byrålåda för att ta fram en ren tröja när ett brev faller ner på golvet. Hon tar på sig den olivfärgade tröjan innan hon böjer sig ner för att ta upp brevet. På framsidan står det hennes namn i snygg handstil. Förvirrat öppnar hon kuvertet för att hitta ett brev i. Hon viker upp den och börjar läsa. Ju mer hon läser, desto mer tårar bildas det i hennes ögon.
Jace som läst klart hans brev ropar på sin mor, men hon kan inte höra honom genom sina höga snyftningar. Bara han hade vetat vad sin hans syster hade planerat, då hade han kunnat stoppa det här. Men nu är det försent.
Jace skyndar sig till sin mor och lägger försiktigt sina armar om sin mors skakande kropp. Och han kommer aldrig glömma sina mors smärtsamma ansiktsuttryck.

 Ett högt ringande skär genom luften men jag ignorerar det. Jag vet vem det är, och jag kan inte, får inte svara. Jag klarar inte av att höra min brors röst, för då kommer jag vända och köra tillbaka på direkten. Jag slår på radion för att få bort det irriterande ljudet, men även för att slippa undan mina tankar. Vägen ringlar sig fram framför mig och skogen susar förbi i en väldig fart. Det känns som att skog är det enda som finns på den här oändliga vägen. En djup suck lämnar mina läppar och jag höjer volymen på radion där någon gammal låt spelas upp. Jag börjar nynna med i den och tillslut sitter jag och skrik-sjunger till den. 
Jag är så inne i mitt sjungande att jag inte märker en bensinmack förrän det nästan är försent. Jag vrider snabbt på ratten och jag slirar nästan in på bensinmacken. Jag parkerar bilen som om inget hänt och tankar bilen. När bilen är fulltankad och jag har betalat går jag in till den lilla butiken i hopp om att hitta något att äta. Det plingar till när jag går in i butiken och en uttråkad gubbe står bakom kassan. Utan att säga något går jag till kylen, och tar en cola. Jag hittar även en smörgås med pålägg på. Jag betalar och kliver sedan ut ur butiken och hoppar in i min bil igen. Jag stoppar i nyckeln i tändningslåset, men innan jag hinner starta bilen märker jag en bil som kör in på macken. Den parkerar en bit ifrån mig och föraren kliver sedan ut. En kille, runt min ålder, kliver ut och börjar gå mot den lilla butiken. Hans hår är ljusbrunt och snyggt fixat. När han kommit halvvägs vrider han på huvudet och möter min blick. Hans ögon är bruna, men inga som helst känslor syns i dem. Han vrider snabbt tillbaka huvudet och försvinner sedan in i butiken. Jag sitter helt still på min plats ett långt tag innan jag kommer ur min trans och startar bilen för att sedan köra iväg. Min mobil har slutat ringa i baksätet och istället fyller en behaglig tystnad bilen. Jag har ingen aning om hur mycket längre jag ska köra innan jag kommer fram till en stad där jag ska stanna. Jag vet inte vart jag ska, men iaf mot Kanada. 
I flera timmar kör jag, och dag går snabbt över till natt men ändå fortsätter jag köra. Jag har kört förbi några städer men ingen av dem har jag stannat i. Vid det här laget är jag i Kanada, något jag upptäckte för några timmar sedan. Jag är inte ett dugg trött, trots att jag egentligen borde göra det. Tystnaden får mig att tänka, tänka på mamma, Jace, även på mig själv. Men inte på Joseph, min egen far. En tyngd har lyfts från mina axlar efter att jag rymt, men jag har fortfarande en konstig känsla i magen. Jag kan inte låta bli att oroa mig för mamma och Jace. Tänk om något händer dem?

Comments
Celebnovell säger:

Lika perfekt som det första kapitlet.
Absolut en av mina favoritnoveller. ♥

Postat: - URL/Blogg: http://celebnovell.blogg.se/



Emelie säger:

du är jätte duktig :)
bra !! :)

Postat: - URL/Blogg: http://emelajzaan.blogg.se



Sarah säger:

Jätte bra!!!!

Postat: -



melina säger:

ååhh började läsa novellen idag och den är riktigt bra, DU är riktigt bra! kan knappt vänta tills nästa. :)

Postat: -



Anonym säger:

Kan du länka dina favorit noveller/bloggar i ett inlägg?

Du är så duktig!! ^^

Postat: -



Thilda säger:

wow Du är riktigt duktigt på att skriva, grymt bra kapitel!! :D, även fast du bara har skrivit två kapitel på din novell ännu så tycker jag den är riktigt bra och jag längtar verkligen till nästa kapitel :).. din novell har verkligen fattat mitt intresse och jag kan säga att den redan är en favorit :D. keep up the good work :).

Postat: -



Thilda säger:

ops, glömde att fråga. har du startat någon typ instagram sida eller något där man kan följa bloggens uppdatering med mera? :)

Postat: -



Julia säger:

Det är typ svårt att veta vart jag ska börja när jag ska kommentera här. Hur svårt kan det vara, egentligen, att bara börja från början? Men det är fett svårt för det är så mycket jag vill säga och det typ kliar i fingrarna för jag vill säga allt på en gång för jag vill bara att du ska veta hur amazing du är men okej, ska lunga ner mig och ta en sak i taget :D
Det började med beskrivningen av hotellrummet, alltså jag glömde typ bort att jag satt i mitt eget rum och satt och typ kramade mig själv och frös och trodde att jag var i motellrummet och när jag tittade upp fick jag typ "aha, just det", för jag kunde bara föreställa mig så himla väl, inte bara hur det såg ut utan hur det faktiskt kändes att vara där! Sjukt snyggt gjort av dig!
Hela grejen är så sorlig att jag på riktigt får liksom en obehaglig känsla, och igen på ett bra sätt för det är helt sjukt underbart att kunna leva sig in så mycket, bara hur hon tänker på sin bror och hur hungrig hon är men bara har choklad.
Och det här är en udda sak att lägga märke till, men när du skrev att hon inte ens tittade på rummet en sista gång innan hon lämnade det, alltså jag vet inte men det bara känns som att den lilla meningen liksom symbolerade så himla bra hur bestämd hon är att lämna sitt liv och ta sig vidare och hur bråttom hon har, om du förstår vad jag menar, och om det ens var så du menade :P
Och det sorgligaste i hela kapitlet, bland det sorgligaste jag läst någonsin, var ju hur glad Miranda var i köket när hon stekte pannkakor. "Ingen av dem är medveten om att deras dotter inte längre bor i deras hus", försöker du döda mig eller?! Jag menar, hur glad hon är, hur hon inte säger till Joseph när han äter med händerna utan att ens bry sig om att ha typ sylt på när hon har ansträngt sig och gjort mat till honom, och medan de inte vet att Maddison är kvar vet jag det och sen får Jace och Miranda reda på det och omg vad det var sorgligt och hemskt!
Och jag bara fortsätter och fortsätter säga saker som är hemskt med din novell men låt mig vara jättetydlig med att DET ÄR EN BRA SAK, att du verkligen kan förmedla känslor genom det du skriver, det är helt sjukt hur duktig du är på det, för sedan när Jace ringer och Maddison inte kan svara, det är också sjukt sorgligt och måste vara så jobbigt och jag tycker så synd om båda och åhhh.
MENNNNNN om det där var Justin hon såg vilket jag tror så är jag så himla taggad på att läsa fortsättningen, varför Justin såg så känslokall ut och vad som egentligen är grejen med Maddisons familj och vad som kommer att hända när Justin och Maddison träffas på riktigt!
Du är sjukt duktig Becca, verkligen sjukt sjukt duktig!

Postat: - URL/Blogg: http://bieb.blogg.se/




Vad heter du?:

Din mail adress: (publiceras ej)

Din URL/Blogg:

Din kommentar:




Trackback